Zoekmachine marketing is een overkoepelend begrip voor diensten waarmee je ervoor zorgt dat een website bovenaan de zoekresultaten komt. Dit kan op twee manieren.

Onder zoekmachine marketing vallen zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd) en zoekmachine adverteren (ook wel SEA genoemd).

 

Zoekmachine optimalisatie

Met zoekmachine optimalisatie voer je aanpassingen door aan je website waardoor je hoger in de zoekresultaten komt. Je richt je hierbij op zoektermen die voor jouw website relevant zijn.

 

Je past zaken aan als de techniek van je website, de teksten op je website, aanvullende informatie, inkomende links en de populariteit op sociale media.

 

Op deze manier ziet Google dat jouw website relevant is voor de gebruikte zoekwoorden. Je komt dan aan de linkerkant van Google terecht. Ook wel de organische kant genoemd.

 

Zoekmachine marketing: voorbeeld van zoekmachine optimalisatie aan de linkerkant van Google.

 

Kenmerken

Het nadeel van zoekmachine optimalisatie is dat het tijd kost om bovenaan te komen. Maar wanneer je eenmaal bovenaan staat ben je daar ook niet zomaar weg. Dus als je even geen aandacht besteed aan je optimalisatie (nooit doen natuurlijk ;)) zak je niet meteen helemaal weg.

 

Een voordeel is dat het geen geld kost wanneer iemand naar jouw website klikt. In totaal worden er tien organische resultaten per pagina getoond.

 

Zoekmachine adverteren

Met zoekmachine adverteren worden jouw advertenties naast de organische resultaten weergegeven. Dit wordt ook wel de rechterkant van Google genoemd.

 

Deze benaming gaat echter niet meer helemaal op. Advertenties verschijnen vaak ook boven de organische resultaten en eronder. Voor het beheren van deze advertenties maak je gebruik van het programma Google AdWords.

 

Zoekmachine marketing: voorbeeld zoekmachine adverteren aan de rechterkant van Google.

 

Kenmerken

Het voordeel van zoekmachine adverteren is dat je na een dag al bovenaan kunt staan. Je hoeft je website niet per se aan te passen om een goede positie te behalen.

 

Een van de nadelen is dat het geld kost wanneer iemand op jouw website klikt. De prijzen hiervoor verschillen enorm. Zoekwoorden in de hypotheek- of energiebranche kunnen gemakkelijk oplopen naar € 8,- tot € 10,- per klik. Natuurlijk verdien je dit makkelijk terug wanneer hier een klant uit voortkomt.

 

Een ander nadeel is dat je direct weg bent uit de resultaten wanneer je stopt met je advertenties. Bijvoorbeeld wanneer je klikbudget op is.

 

Op de pagina ”Het verschil tussen SEA & SEO” ga ik dieper in op de voordelen, nadelen en verschillen.

 

Meer informatie

Meer lezen over deze onderwerpen?

 

Deze pagina is geschreven door .