SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands is dit Zoekmachine Optimalisatie. Voor het gemak gebruik ik even de term SEO.

Met SEO zorg je ervoor dat jouw website bovenaan komt te staan op relevante zoektermen. Wanneer iemand een zoekterm intypt kijkt Google welke website hier het beste bij past. Je moet er dus voor zorgen dat je jouw website voor de juiste zoekwoorden optimaliseert. Hier zijn heel erg veel manieren voor.

 

Hoe optimaliseer je een website?

Google gebruikt grofweg drie hoofdpijlers om te bepalen waar jouw website over gaat:

  • Techniek
  • Relevantie/inhoud
  • Populariteit

Om je website te optimaliseren moet je eerst het volgende weten: welke zoektermen gebruiken jouw potentiële klanten om jouw product of dienst te vinden? Dit doe je aan de hand van een zoekwoorden onderzoek.

 

Techniek

Vervolgens moet je er voor zorgen dat de structuur van je website SEO-vriendelijk in elkaar zit. En natuurlijk mag je de bezoekers niet vergeten. Die moet je eigenlijk altijd op de eerste plaats zetten. Dit is een onderdeel van de techniek. Wanneer de techniek op orde is komt de relevantie/inhoud aan bod.

 

Relevantie/inhoud

De tweede hoofdpijler is de relevantie van je website. Aan de hand van de zoekwoorden moet je dus relevante content creëren voor op je website. Google hecht veel waarde aan unieke en nieuwe content. Daarom vind je op veel websites een blog. Hier kun je met regelmaat nieuwe content plaatsen zonder je website elke keer aan te passen.

 

Populariteit

De laatste stap is de populariteit van je website. De populariteit wordt bepaald op twee factoren:

  • Inkomende links
  • Social media
Hieronder behandel ik beide factoren apart.

 

Populariteit: Inkomende links

Het aantal (en soort!) inkomende links is één van de belangrijkste factoren voor een goede positie. Een link is als het ware een stem voor jouw website. Het is dus niet alleen belangrijk dát er gelinkt wordt, maar ook door wíe er gelinkt wordt. Een link van een autoriteit in jouw branche, heeft meer waarde dan die van een willekeurige website.

Ook hier is relevantie dus weer erg belangrijk. Het vergroten van het aantal inkomende links noemen we linkbuilding of linkbait.

 

Populariteit: Social media

Social media is een mooie manier om jouw bedrijf, product, dienst of naam bekend te maken. Het is al helemaal mooi als mensen jouw tweets, G+ of posts gaan delen, retweeten of erop gaan reageren.

Wanneer dit gebeurt heb jij blijkbaar iets interessants te melden. Dit wordt door Google opgemerkt, en heeft dus weer invloed op de populariteit van je website.

 

Je bent nooit klaar met SEO

Misschien schrik je hier van, maar dat is helemaal niet nodig. Ik zal even uitleggen wat ik hiermee bedoel.

Zoals ik al vertelde is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe content toevoegt aan je website. Hier zou je altijd mee door moeten gaan. Je website blijft dan dynamisch en je kennisbank wordt steeds verder uitgebouwd.

Ook de aanwezigheid op social media mag nooit stoppen. Het is niet op een gegeven moment klaar. Het blijft altijd doorgaan. Dit kun je ook gebruiken om die nieuwe content te verspreiden over het internet. Laat zien dat je iets te bieden hebt en Google beloont je ervoor.

Zoals ik al zei hoef je hier niet van te schrikken. Het is namelijk een mooie manier om voor naamsbekendheid = relevante bezoekers = meer omzet te zorgen. Geen tijd of zin om alles zelf te doen? Huur mij dan in als freelance SEO specialist.

Succes!

 

Dze pagina is geschreven door