Het is voor veel mensen nog steeds onduidelijk wat nu precies het verschil is tussen SEA en SEO. Met dit artikel hoop ik hier een einde aan te maken. Ook maak ik het verschil duidelijk tussen ‘’links en rechts in Google’’.

 

Video verschil SEA & SEO

Ik zal eerst even uitleggen waar die afkortingen ook alweer voor staan. SEA staat voor Search Engine Advertising. In het Nederlands Zoekmachine Adverteren.

SEO staat voor Search Engine Optimazation. In het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie.

Met SEA word je weergegeven aan de rechterkant van Google. Met SEO word je weergegeven aan de linkerkant (organische kant).

 

Wat is SEA

SEA is dus het adverteren in Google. Dit doe je met behulp van Google AdWords. Je betaalt hierbij per klik. Elke keer als iemand op jouw advertentie klikt, kost dit je een bepaald bedrag. Hoe hoog dit bedrag is hangt onder andere af van de concurrentie op de zoekterm.

Met Google AdWords maak je zelf advertenties aan. Je geeft aan bij welke zoektermen jouw advertenties weergegeven moeten worden.

 

Voor- & nadelen SEA

Een van de grote voordelen van SEA is de snelheid waarmee je bovenaan staat. Wanneer je vandaag begint kun je morgen al bovenaan staan. Keerzijde is dat je ook meteen verdwenen bent wanneer je stopt met SEA.

Een nadeel is het feit dat adverteren geld kost. Je betaalt, zoals je hierboven gelezen hebt, per klik. Dit kan natuurlijk aardig in de kosten lopen.

 

Wat is SEO

Met SEO optimaliseer je je website aan de hand van zoektermen. Deze verwerk je onder anderen in je URL, meta-gegevens, titel, tussenkopjes en de tekst. Je zorgt ervoor dat jouw website relevant is voor bepaalde zoektermen.

 

Voor- & nadelen SEO

Wanneer je je website gaat optimaliseren, sta je niet de volgende dag bovenaan. Dit kan een paar maanden, of zelf een half jaar tot een jaar duren. Afhankelijk van de concurrentie.

Echter, wanneer je eenmaal bovenaan staat kost het je niks. Deze vermelding is namelijk gratis.

Bijkomend voordeel: wanneer je even geen aandacht aan je SEO besteed, ben je niet ineens onzichtbaar. Je zakt wel geleidelijk aan weg, maar dat hangt ook weer af van je concurrentie. Die zitten namelijk niet stil en pikken zo je positie in.

 

De kenmerken op een rij

Voor de duidelijkheid zet ik nog even de kenmerken voor je op een rij:

 

Kenmerken SEA

  • Vandaag beginnen = morgen bovenaan
  • Betalen per klik
  • Weergegeven aan de rechterkant
  • Stoppen = meteen onzichtbaar


Kenmerken SEO

  • Kost tijd om bovenaan te komen
  • Vermelding is gratis
  • Weergegeven aan de linkerkant (organisch)
  • Stoppen = geleidelijk wegzakken

Vragen, opmerkingen of toevoegingen lees ik graag terug in de comments!

 

Dze pagina is geschreven door